academic title
Dr.

Kai Dröge

Research Interests

Economic and Labor Sociology, Internet and Digital Media, Methods of Qualitative Social Research

Biography

Studies in Sociology, Philosophy and Computer Science in Siegen. 2009 PhD at Justus Liebig University Giessen. 2002 to 2006 research and teaching at the University of Wuppertal. 2002 to 2016 research assistant at the Institute for Social Research, inter alia in the SNSF-funded collaborative project with Olivier Voirol »Online Dating. Mediale Kommunikation zwischen romantischer Liebe und ökonomischer Rationalisierung«. Since 2008 Lecturer and project head at Lucerne University of Applied Sciences and Arts. Since 2016 research associate at the IfS, since 2022 Permanent Fellow.

Publications (selection)

 

 

Zurbriggen, Ludwig, Franziska Kohler, Kai Dröge and Markus Hodel 2018: Qualitative Interviews meistern. Ein Fachbuch für Studierende. Berlin: Cornelsen.

Dröge, Kai and Andrea Glauser (eds.) 2019: Digitalisierung der Wissensarbeit. Interdisziplinäre Analysen und Fallstudien. Frankfurt am Main: Campus.

Dröge, Kai, Kira Marrs and Wolfgang Menz (eds.) 2008: Rückkehr der Leistungsfrage. Leistung in Arbeit, Unternehmen und Gesellschaft. Berlin: Sigma.

Dröge, Kai 2021: Leistung? Nee, echt jetzt? Über die schwierige Wiederaneignung eines kritischen Konzepts, in Sarah Lenz and Martina Hasenfratz (eds.): Capitalism unbound. Ökonomie, Ökologie, Kultur. Frankfurt am Main: Campus, 167–178.

Dröge, Kai 2020: Dating, in Sebastian Schinkel, Fanny Hösel, Sina-Mareen Köhler u.a. (eds.): Zeit im Lebensverlauf. Ein Glossar. Bielefeld: Transcript, 93–98.

Dröge, Kai 2019: “Wie eine authentische Person, die hier lebt” – über die Arbeit von Airbnb-Hosts, in Kai Dröge and Andrea Glauser (eds.): Digitalisierung der Wissensarbeit. Interdisziplinäre Analysen und Fallstudien. Frankfurt am Main: Campus, 171–192.

Dröge, Kai and Olivier Voirol 2017: Kapitalistische Liebesformen. Online Dating und die produktive Spannung zwischen romantischer Liebe und ökonomischer Rationalisierung, in Patrick Sachweh and Sascha Münnich (eds.): Kapitalismus als Lebensform? Deutungsmuster, Legitimation und Kritik in der Marktgesellschaft. Wiesbaden: Springer, 165–185.

Dröge, Kai and Olivier Voirol 2013: Prosumer der Gefühle. Zum emotionalen Produktionsregime des Web 2.0 am Beispiel von Online Dating Plattformen, Österreichische Zeitschrift für Soziologie 38. 2, 185–202.

“Wissen schaffen – in Projekten” (teaching research projects, responsibility for modules with Marianne Rychner, Lucerne University of Applied Sciences and Arts)

“Digital Transformation & New Work” (with Peter Kels, Lucerne University of Applied Sciences and Arts)

Image
DrögeKai
Job
Permanent Fellow
Contact Address

Senckenberganlage 26

60325 Frankfurt am Main

Phone
E-Mail
k.droege@em.uni-frankfurt.de