Juliane Rebentisch
Ethics, Aesthetics, Political Philosophy
Studies in Philosophy, German Studies and Literature at the Frei Universität Berlin. 2002 PhD at the University of Potsdam. 2010 Habilitation at the Goethe University Frankfurt. Professorship for Philosophy and Aesthetics at the Hochschule für Gestaltung Offenbach and Regular Visiting Professor at the German Department at Princeton University. 2015 to 2018 President of the German Society of Aesthetics. 2014 to 2020 Vice President of the Hochschule für Gestaltung Offenbach. 2011 to 2021 Co-editor of WestEnd. Neue Zeitschrift für Sozialforschung. 2017 Lessing Prize of the Free and Hanseatic City of Hamburg.
Rebentisch, Juliane 2022: Der Streit um Pluralität. Auseinandersetzungen mit Hannah Arendt. Berlin: Suhrkamp.
Rebentisch, Juliane 2013: Theorien der Gegenwartskunst zur Einführung. Hamburg: Junius.
Rebentisch, Juliane 2012: Die Kunst der Freiheit. Zur Dialektik demokratischer Existenz. Berlin: Suhrkamp.
Rebentisch, Juliane 2003: Ästhetik der Installation. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Khurana, Thomas, Dirk Quadflied, Francesca Raimondi, Juliane Rebentisch and Dirk Setton (eds.) 2018: Negativität. Kunst, Recht, Politik. Berlin: Suhrkamp.
Rebentisch, Juliane (ed.) 2017: Denken und Disziplin. Workshop der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik (2017). URL: www.dgae.de/kongresse/das-ist-aesthetik/
Menke, Christoph and Juliane Rebentisch (eds.) 2010: Kreation und Depression. Freiheit im gegenwärtigen Kapitalismus. Berlin: Kadmos.
Diederichsen, Diedrich, Christine Frisinghelli, Christoph Gurk, Matthias Haase, Juliane Rebentisch, Martin Saar and Ruth Sonderegger (eds.) 2006: Golden Years. Materialien und Positionen zur queeren Subkultur und Avantgarde zwischen 1959 und 1974. Graz: Camera Austria.
Rebentisch, Juliane and Felix Trautmann 2019: “The Idea of the Culture Industry,” in Peter Gordon, Espen Hammer, Axel Honneth (eds.), Routledge Companion to the Frankfurt School, New York/London: Routledge, 19–31.
Rebentisch, Juliane and Felix Trautmann 2017: “Zerrbilder der Gleichheit. Demokratie und Massenkultur nach Tocqueville,” in Neue Zeitschrift für Sozialforschung (1/2017), 99–117.
Rebentisch, Juliane 2022: Der Streit um Pluralität. Auseinandersetzungen mit Hannah Arendt. Berlin: Suhrkamp.
Rebentisch, Juliane 2020: Camp Materialism: Natural History in Jack Smith; Addendum: A Note on Camp Ridiculousness / Über eine materialistische Seite von Camp. Naturgeschichte bei Jack Smith; Anhang: Eine Überlegung zu Camp Ridiculousness. Köln, Berlin, New York: Galerie Buchholz.
Rebentisch, Juliane 2013: Theorien der Gegenwartskunst zur Einführung. Hamburg: Junius.
Rebentisch, Juliane 2012: Die Kunst der Freiheit. Zur Dialektik demokratischer Existenz. Berlin: Suhrkamp.
Rebentisch, Juliane 2003: Ästhetik der Installation. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Khurana, Thomas, Dirk Quadflied, Francesca Raimondi, Juliane Rebentisch and Dirk Setton 2018: Negativität. Kunst, Recht, Politik. Berlin: Suhrkamp.
Rebentisch, Juliane 2017: Denken und Disziplin. Workshop der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik. URL: www.dgae.de/kongresse/das-ist-aesthetik/
Menke, Christoph and Juliane Rebentisch 2010: Kreation und Depression. Freiheit im gegenwärtigen Kapitalismus. Berlin: Kadmos.
Diederichsen, Diedrich, Christine Frisinghelli, Christoph Gurk, Matthias Haase, Juliane Rebentisch, Martin Saar and Ruth Sonderegger 2006: Golden Years. Materialien und Positionen zur queeren Subkultur und Avantgarde zwischen 1959 und 1974. Graz: Camera Austria.
Wellmer, Albrecht 2004: Eine Vorlesung. Edited by Thomas Hoffmann, Juliane Rebentisch, Ruth Sonderegger, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Rebentisch, Juliane 2021: “Singularität, Gattung, Form,” in Georg W. Bertram, Stefan Deines, Daniel Martin Feige (eds.): Die Kunst und die Künste. Ein Kompendium zur Kunsttheorie der Gegenwart. Berlin: Suhrkamp, 123–137.
Rebentisch, Juliane 2020: “The Authority of Experience: Rereading Joan W. Scott,” in Texte zur Kunst 120, 46–48.
Rebentisch, Juliane and Felix Trautmann 2019: “The Idea of the Culture Industry,” in Peter Gordon, Espen Hammer, Axel Honneth (eds.), Routledge Companion to the Frankfurt School, New York/London: Routledge, 19–
Rebentisch, Juliane and Felix Trautmann 2017: “Zerrbilder der Gleichheit. Demokratie und Massenkultur nach Tocqueville,” in Neue Zeitschrift für Sozialforschung (1/2017), 99–117.
Rebentisch, Juliane 2017: “Dark Play. Anne Imhofs Abstraktionen,” in Anne Imhof. Faust, kat. des deutschen Pavillons der 57. Biennale di Venezia, ed. Susanne Pfeffer, Köln: König, 25–33.
Rebentisch, Juliane 2021: “Hannah Arendt Contemporary.” Workshop “Contemporaneity: Aesthetics & Critique IV,” Department of Philosophy, University of Fribourg, November 19.
Rebentisch, Juliane 2021: “The Dialectic of Nature and Culture: Implicit Hegelian Horizons,” lecture at the opening of “Hegel Now: With Hegel in the XXI Century,” Università degli studi die Roma Tre, September 23.
Rebentisch, Juliane 2021: “Heteronomieästhetik,” online panel discussion with Emmanuel Alloa, Oliver Marchart, Dieter Mersch, XI. Congress of the German Society for Aesthetics, July 14. “www.youtube.com/watch?v=FdB_uwTXIRg”
Rebentisch, Juliane 2021: “Liebe zum Leben, Liebe zur Welt. Hannah Arendt und James Baldwin,” lecture in the context of “Beuys 2021: Plastische Demokratie,” Kunstakademie Düsseldorf, June 11. “https://www.youtube.com/watch?v=YutqZzUyYms “
Rebentisch, Juliane 2020: “ÍInvisibility as a Political Problem. Notes on Hannah Arendt,” Deutsches Haus Lecture Series, Department of Germanic Languages, Columbia University New York, October 23 (online).
Bude, Heinz and Juliane Rebentisch 2020: “Streit ums Politische: Das Ende der Kunst. Heinz Bude im Gespräch mit Juliane Rebentisch,” Schaubühne Berlin, December 7.
'youtube.com/watch?v=m2mUn2eKHjs'
Burgemann, Holm-Uwe and Konstantin Schönfelder 2019: “Prä|Position: Texturen der Gegenwart #6: Juliane Rebentisch” “praeposition.com/text/pre|position/juliane-rebentisch'
Knörer, Ekkehard and Juliane Rebentisch 2017: “Man muss die Freiheit historisch denken” “https://www.goethe.de/prj/fre/de/denk/essays/21180845.html'
Rebentisch, Juliane 2018: “Aestheticization and Democratic Culture,” in Beatriz Colomina, Nikolaus Hirsch, Anton Vidokle, Mark Wigley (eds.): Superhumanity. Design of the Self. e-flux Architecture: “e-flux.com/architecture/superhumanity/68662/aestheticization-and-democratic-culture/'
Rau, Milo and Juliane Rebentisch 2014: “Graeuel und Kunst – wo liegen die Grenzen des Äesthetischen?,” Sternstunde Philosophie (Moderation: Juri Steiner), 06.04.2014: “srf.ch/play/tv/sternstunde-philosophie/video/graeuel-und-kunst---wo-liegen-die-grenzen-des-aesthetischen?urn=urn:srf:video:98a6d2c2-07aa-4077-8060-0e0e0ef39e2e'
2019-2020: Curation and moderation of the discussion series “Das Dreieck. Gespräche über Kunst und Politik,” Münchner Kammerspiele/Lenbachhaus Munich: #1 “Appropriation” with Anta Helene Recke and Kerstin Stakemeier (05/06/2019); #2 “Kritik der Institution” with Susanne Leeb and Nikolaus Müller-Schöll (07/28/2019); #3 “Freiheit der Kunst” with Matthias Mühling and Katja Kobolt (11/11/2019); #4 “Wie sprechen?” with Monika Rinck and Charlotte Wiedemann (12/20/2019) ; #5 “Körper” with Isabelle Graw and Paula-Irene Villa (01/16/2020).
2018-2019: Co-organization (with Sidonia Blättler and Christoph Menke) of the lecture series “Demokratie und Wahrheit” (at the Frankfurt Central Library from October 2018 to January 2019) and a “Langen Nacht der Sozialforschung” as part of the Frankfurter Positionen 2019, MMK Frankfurt, 01.02.2019.
2018: Organization of the X. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik “Das ist Ästhetik!,” University of Art and Design Offenbach, 14.-17.02.2018.
2016-2017: Co-organization (with Sidonia Blättler, Dirk Braunstein, and Axel Honneth) of the lecture series “Selbst-Beobachtungen” (at the Frankfurt Central Library from October 2016 to January 2017) and the “Lange Nacht der Sozialforschung” (Long Night of Social Research) in the context of Frankfurter Positionen 2017, MMK Frankfurt, 04.02.2017.
2014-2015: Co-organization (with Sidonia Blättler, Axel Honneth and Sighard Neckel) of the lecture series “à jour” (monthly contributions at the Frankfurt Central Library from October 2014 to January 2015) and of the symposium Berichte von verdeckten Wirklichkeiten in the context of Frankfurter Positionen 2015, Frankfurt Lab, 30/31.01.2015.
2017- : Participating researcher of the DFG Research Training Group “Configurations of Film” (Speaker: Vinzenz Hediger, Goethe University Frankfurt) “https://konfigurationen-des-films.de'
2015-2018: Leader of the subproject “Paradoxes of Equality: Democracy and its Culture Industry” as part of the project “Negotiating Normative Paradoxes” at the Frankfurt Institute for Social Research; funded by the Volkswagen Foundation (“Key Issues for Academia and Society”).
Spring 2022: German Department, Princeton University: (Undergraduate) Topics in Critical Theory: Culture Industry: Paradoxes of Democratic Mass Culture.
Spring 2022: German Department, Princeton University: (Graduate) Topics in German Intellectual History: Melancholia and Critique.
Senckenberganlage 26
60325 Frankfurt am Main